- El rincón del poeta
- Relatos breves
- Libros digitales
- Trabajos de investigación
 
 
Cultura en general (museos, exposiciones, patrimonio, etc...)
Enseñanza de español y didáctica de otras lenguas
Cooperación, igualdad, dependencia, desarrollo, etc.
Publicaciones e información sobre el mundo del libro.
 
 
Publicar en Liceus
     Programas de bachillerato       El Castillo       Selectividad 2001       Guías Didácticas   
 
 
MÓDULO 2. : LOS HISPANO JUDÍOS

HISTORIA DE LOS JUDÍOS EN ESPAÑA.
LOS SEFARDÍES

 

Analizaremos su integración en la vida medieval de los diferentes territorios medievales que conformaron el territorio español.
Analizaremos su situación y cuáles podrían haber sido las causas de las Expulsión y las consecuencias para el conjunto de la sociedad tras la salida de los judíos de España tras 1492.

La expulsión de los judíos de España en 1492 fue un acontecimiento de enorme significación tanto para judíos obligados a salir de España, como para la sociedad española en su conjunto.
La unidad didáctica está dividida en dos bloques.

  • Un primer momento desde la Antigüedad hasta el medievo, en el que estudiaremos los diversos momentos que vivieron las comunidades judías en España en especial en Almería, y veremos cómo se van forjando las leyendas y creencias que dan lugar a una situación de antijudaísmo generalizado en toda Europa hasta la expulsión de España en 1492.
  • Un segundo momento en el que haremos un seguimiento de estas comunidades de judeo-españoles en el exilio o sefardíes, a través de los siglos y de las comunidades que se fueron estableciendo en todo diferentes partes del mundo.
PRIMERA PARTE: HISTORIA DE LOS 

JUDEOESPAÑOLES HASTA 1.492

Sinagoga de Córdoba

Entre los conceptos propios de la disciplina histórica deberían trabajarse los siguientes:

Decreto. 
Edicto.
Progrom.
Expulsión.
Diáspora.
Conversión
Converso.
Criptojudío.
Anussim.
Sefardí.

En esta unidad didáctica además se hace necesario conocer y explicar algunos conceptos propios de la religión judía que rigen su cultura y forma de vida, algunos de estos conceptos que se materializan en prácticas religiosas son:

Celebración del Shabbat.
Celebración de festividades como Iom Kippur, Pesah, Hanukah, Purim.
Observancia de las reglas kosher durante las comidas.
 
 
 
 

 Este periodo empezó con la conquista de los moros, en 711, y terminó con la expulsión de los judíos de España por los cristianos, en 1492. La cima, para los judíos era durante los siglos IX, X y XI, que se llama la Época de Oro. Era un tiempo único en la historia judía, hasta tiempos modernos, porque ellos tenían la oportunidad de desarrollar su sociedad, aunque no tenían el poder del estado. La experiencia de los judíos en España y Portugal, durante estos siglos, eran muy parecidos, entonces podemos hablar, a veces, de la península ibérica entera cuando hablamos de la experiencia judía.

¿Cómo era la historia judía en España antes de 1492? 
La historia de España entre el gobierno de los romanos y los reyes católicos era tumultuosa. Así era la vida de los judíos, pero en los años hacia su salida ellos prosperaban, y crearon una cultura rica y fuerte. La situación económica y política, durante los siglos intermedios del gobierno islámico creó un ambiente en que los judíos podían aumentar su confianza cultural. Ellos transformaron su estilo de vida, aprendieron más de la agricultura, y se enfocaron en negocios y comercio. También durante esta época, los judíos crearon estilos de literatura, música y arte por primera vez que eran mezclas únicas de las culturas de España en aquellos años. Estos rasgos de los sefarditas duran hoy en día, en sus canciones, celebraciones y lenguaje . La lengua de los sefarditas se llama "ladino"
Es importante, primero, entender las circunstancias de la historia judía en Iberia antes de que llegaran los moros. Hay evidencia física de la presencia de los judíos en Iberia en el tercer siglo, pero es más probable que ellos empezaron de llegar con los romanos. Eran en su mayoría mercaderes y agricultores. Bajo del gobierno romano, los judíos eran tolerados, aunque no podían poseer ni tierra ni casas. En 409 los visigodos conquistaron a los romanos. Ellos no toleraban a los judíos y los perseguían.
Con la llegada de los moros en 711, y su conquista de los visigodos en 712, empezó un ambiente muy tolerable para los judíos. Los árabes eran pocos y en cada ciudad que conquistaron necesitaron ayuda para mantener control militar (Romero 20). Los judíos ayudaron a los árabes porque ellos representaron una oportunidad de liberarse de los visigodos. 
Liberados de la opresión de los visigodos y aceptados en el gobierno árabe, los judíos ganaron dinero, construyeron sinagogas, y fortificaron su cultura y religión. Las semejanzas entre los árabes y los judíos ayudaron mucho a la mezcla de las culturas. Durante los siglos intermedios del gobierno moro, la fundación política, hecha durante la conquista mora, se desarrolló hasta una sociedad abierta y fuerte. Los judíos eran incluidos en la sociedad mora de Al-Andalus y tenían la oportunidad de mejorarse en muchos aspectos de su cultura.
 
 

SEGUNDA PARTE: LOS SEFARDÍES

LOS SEFARDÍES: CONSECUENCIAS DEL DECRETO DE EXPULSIÓN

La expulsión de los judíos de España en 1492 fue un acontecimiento de enorme significación tanto para judíos obligados a salir de España, como para la sociedad española en su conjunto.

· Haremos un seguimiento de estas comunidades de judeo-españoles en el exilio o sefardíes, a través de los siglos y la situación actual de las comunidades que se fueron estableciendo en diferentes partes del mundo.
 

Tras la puesta en marcha del Decreto de Expulsión en 1492, a los judíos se les presenta un dilema:

Quedarse en España, pero a qué precio: convertirse en cristiano, renunciar a las creencias y tradiciones y estar bajo la atenta mirada del tribunal de la Inquisición, poder ser en cualquier momento denunciado, juzgado y sometido a tortura e ejecución.
 

 La otra opción es marcharse de España llevando sólo con ellos algunas pertenencias, y.... algo más que en esta parte aprenderemos el saber, los conocimientos, las tradiciones, la lengua, en definitiva los orígenes de la cultura sefardí  que  mantienen tus manifestaciones hasta nuestros días en diversas partes del mundo.
 

Nuevos conceptos son:

  Diáspora Sefardí Sefarad Ladino 

Proponemos como actividad un debate en dos grupos sobre la decisión de irse o marcharse.

RECHETAS SEFARADIES

Estas recetas están escritas en sefardí, si deseas saber más sobre este tema te remitimos a las Guías Didácticas de Judíos Españoles y SEFARAD que preparamos en LICEUS.
 
 



  • Salata de berendjenas a la bulgara (kiopolu). 
  • Berendjenas fritas kon yogurt. 
  • Fritada de tomat kon prishil (perejil) i pimienta. 
  • Revanada de parida. 
  • Keftes (albondigas) de patata kon karne. 
  • Mogados de almendra (masapan). 
  • Mogados de bimbriyo (membrillo). 

SALATA DE BERENDJENA A LA BULGARA (KIOPOLU) 
Materiales:
1 tomat
2-3 berendjenas medianas
4 pimintones vedres o kolorados godros
4 kucharas de azeyte
1 kuchara de prishil pikado
1 pimintoniko fuerte* o paprika fuerte (segun el gusto)
Preparasion:
Asar las berendjenas en el gril o sovre el gaz de todas las partes, deshar ke se yelen un poko, meter kada una debasho del chorro de la fuente kon la agua fuerte i kitar kon delikateza las kashkas ansi ke las pipitas. Pikarlas muy minudo, adjustar las kuatro kucharas de azeyte, la sal, el prishil, el piminton fuerte i los kuatro pimintones muy bien pikados. Mesklar todo bien i deshar en el frijider* una o dos oras afin ke las vedruras tomen la savor la una de la otra. Antes de servir rayer un tomat i mesklarlo kon la salata. (Si se mete el tomat kuando se apronta la salata, se agrea).




BERENDJENAS FRITAS KON YOGURT 
Materiales (6 - 8 porsiones):
3 berendjenas
4 dientes de ajo
2 vazikos de yogurt
sal
azeyte
Preparasion:
Mundar i kortar la berendjena tajadas de 1 - 1,5 sms. de godrura, meter por enriva sal, deshar eskurrir las tajadas en un tefsin burakado* serka de una ora, enshugarlas kon papel absorbiente. Friyirlas de las dos partes en azeyte muy kaente por unos kuantos minutos, asta ke toman una kolor rosha. Despues friyir por un segondo tres dientes de ajo pikado i esparzirlos sovre las tajadas de berendjena. Meterlo todo, para ke eskurra la azeyte, en un tefsin burakado o sovre un pedaso de papel absorbiente i despues aresentar las tajadas en un plato. Antes de komer mesklar el yogurt kon la sal i el resto del ajo pikado. Se sierve porsiones i por enriva de kada porsion se mete tres kucharas de yogurt kon ajo.

FRITADA DE TOMAT KON PRISHIL I PIMIENTA
Materiales (4 - 6 porsiones):
1 kilo de tomat
4 guevos bateados
2 kucharas de prishil pikado minudo
2 dos revanadas de pan
sal i pimienta a gusto
Preparasion:
Enshaguar el tomat, kitarle el kuero i kortarlo minudo. En un resipiente meter los guevos bateados, el prishil, la sal i pimienta i la miga del pan mojada, esprimida i dizminuzada. Mesklar bien, adjustar el tomat ke fue esprimido un poko para kitarle el kaldo. Kuvrir el fondo de un paylon kon bastante azeyte, kaentar bueno i echar adientro la fritada. Aresentar kon una kuchara para ke este igual de todas las partes. Meter a orno ke fue kaentado de antes a 180° - 210°, i kozer 45 minutos. La fritada esta pronta kuando toma una kolor rosha i sus bodres se despegan del paylon.
 
 

REVANADAS DE PARIDA

Materiales:
10 revanadas de pan blanko fresko
1 litro de leche
2-3 guevos bateados 
sirop o miel 
azeyte para friyir
Preparasion:
En una sarten grande meter a kaentar la azeyte. Asta ke se kaenta la azeyte, meter kada revanada adientro de la leche, ke se ablande un poko, untarla en el guevo i friyirla de las dos partes, asta ke toma kolor de biskuchada. Aresentar las revanadas en una fayancha i sirvirlas kon miel, arope o sirop por enriva.
Deke revanadas de parida? Porke se davan a komer a las rezin paridas para ke les venga fuersa i les abashe leche. Dizian ke estas revanadas davan fuersa i salud a la parida i de aki el nombre.




KEFTES DE PATATA KON KARNE
Materiales (6 porsiones):
7-8 patatas grandes
300 gramos de karne mulida
2 guevos
sal a gusto
arina o migas de pan
azeyte para friyir
Preparasion:
Mundar, lavar i eskaldar las patatas. Kuando estan bien blandas azerlas puree i desharlas yelar un poko. Adjustar la karne i la sal i finyir asta ke se obtiene una meskla omojena.
Kon manos umidas tomar balikas de la grandor de un guevo i entre las dos manos formar las keftes. Untarlas en la arina i el guevo i friyirlas en la azeyte ke ya fue kaentada de antes. Meter las keftes sovre un papel absorbiente para embever la azeyte i servirlas kaentes.

MOGADOS DE ALMENDRA (MASAPAN)

Materiales:
1/2 kilo de almendra sin kashka
2 vazos de asukar pudra
1 guevo bateado
Preparasion:
Buyir agua en una oya, echar adientro las almendras, tapar la oya, amatar la lumbre i desharlas uno poko de tiempo (5-7 minutos) asta ke se puede kitar el kuero de las almendras. Mundarlas, enshaguarlas i meterlas a sekar. Kuando se sekaron, molerlas i pasarlas a un resipiente, mesklarlas kon la asukar i el guevo. Amasar todo bien. Kuando la masa esta pronta, tomar un poko kon las manos ke fueron mojadas kon sumo de limon, dar la forma de un palo de la godror ke se kere i kon un kuchiyo kortar en forma de mogados. Aresentar en una tava* i deshar sekar un dia o dos. Meter los mogados en una bocha serrada, ansi pueden turar mas de un mez. Se pueden guadrar en el frijider tambien.

MOGADOS DE BIMBRIYO
Materiales:
800 gramos de bimbriyos
2 vazos de asukar
2 limones
1½ vazos de agua
Preparasion:
Mundar la kashka de los bimbriyos, kortarlos en kuartos, kitarles las pipitas i el korason, enshaguarlos i kozerlos sin tapar en fuego moderado, en un vazo i medio de agua asta ke se ablandan, mas o menos media ora. Eskurrirlos i desharlos yelar en tefsin burakado, despues azerlos puree en pasandolo por mulino o kon un piron o en el blender. Mezurar la kantidad de puree obtenida, adjustar la mizma kantidad de asukar ansi ke el sumo de un limon para dos vazos de puree de bimbriyo. Meter todo en una kacharola i kozer en fuego moderado. Mesklar de vez en kuando, kuando se esta koziendo, asta ke no keda likido del todo i se obtiene una masa ke se despega fasilmente de la kacharola. Mojar el fondo de un paylon no ondo, kon el sumo de medio limon i aresentar de manera igual la masa de bimbriyo en estando ainda kaente. Meter tino a ke este lizo lizo, en echando por enriva el sumo del ultimo medio limon. Taparlo kon un pedaso de gaza i meterlo al aire unos kuantos dias asta ke se seka bueno bueno. Entonses se kortan mogados. Este dulse se konserva afuera del frijider mas de tres mezes, en el frijider mizmo un anyo.

Glosario de términos:

Fuerte - Pikante (kuando se trata de komida).
Kuchunduria (del grego) – Remolacha.
Kacharola – Cacerola.
Tefsin burakado - Atuendo espesial para eskrurrir i kolar los ingredientes de una komida.
Tevaja – Tovalla.
Gambas - Pimintones kolorados, grandes i pulpudos, uzados prinsipalmente para salatas.
Kashkaval - Kezo amariyo, seko i pikante. Asemeja al parmezan italiano o al manchego espanyol.
Anito - Yerva aromatika, semejante al anis. Se uza en las salatas i en algunas komidas kon vedruras.
Enchusa - Komida a baza de masa, kuvierta kon una meskla de berendjenas i metida al orno.
Haminado - Kocho a fuego basho, durante unas kuantas oras.
Tendjere - (del turko) Resipiente, oya para gizar.
Kefte(s) - Albondiga(s), kopeta(s) de karne o vedruras.
Prasa – Puero.
Bureka - Komo empanada ( ma aprontada al orno i no frita).
Handrajo - Meskla de tomat i sevoya kon el kual se reyenan las burekas.
Gomo - lo ke se mete adientro de las vedruras (o otras komidas) reyenadas.
Soda - Bikarbonato de soda ke se mete en lugar de levadura, en kozas de orno, para ke "levanten".
Chanaka - bol, chiko resipiente ondo.
Susam- Sesamo.
Anason – Anis.
Findjaniko - (del turko) chika tasa de kafe.
Baking Powder - Komo "soda".
Fila - Masa muy delgada, komo ojaldre.
Tava - Resipiente rektangular, ancho i yano, para kozas ke van al orno.

CRISTIANISMO MEDIEVAL